Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Sanne&Tessa - WaarBenJij.nu Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Sanne&Tessa - WaarBenJij.nu

Door: Sanne en Tessa

Blijf op de hoogte en volg Sanne&Tessa

18 Augustus 2014 | Filipijnen, Cebu City

Na een vliegreis van ongeveer twee uur zijn we in Cebu aangekomen. Tijdens de vliegreis hebben we heerlijk geslapen voor het eerst sinds dagen. Na aankomst werden we opgehaald door Renske onze coordinator hier en richting ons hotel gebracht Mayflower Inn. Na aankomst in het hotel meteen de andere vrijwilligers ontmoet en heel wat verhalen aangehoord. S’ middags nog gaan lunchen met Renske en een briefing gekregen over hoe of wat de komende weken.

Het verschil tussen arm en rijk is ook heel groot hier in Cebu. We kijken onze ogen uit. Ik ( Tessa) moest ook mijn sierraden af doen omdat ze dat gewoon van je lichaam af trekken. Aan de ene kant van een straat zie je een krottenwijk en aan de andere kant weer een villawijk dus heel krom.

Zondag zijn we vroeg opgestaan om met de bus naar Oslob te gaan. Na een busreis van drie uur kwamen we daar eindelijk aan en konden we na een korte uitleg een half uur lang met walvishaaien zwemmen. Dit was een enge maar ook onwijs kicken ervaring. Er waren er ook onwijs veel in het water 19 stuks. Tijdens het zwemmen kwamen ze op je af, ook werden we een keer ingesloten waar we zo erg van schrokken dat we snel aan een boot gingen hangen die al vol was, deze boot zonk dus bijna… Na het zwemmen gingen we per scooter naar een waterval kijken en daarna konden we weer drie uur richting Cebu rijden.

Maandag was onze eerste dag op het Prime Center om half 9 kwamen we daar aan om kennis te maken met de klassen. We stonden 3 dagen op 6 verschillende klassen. De klassen waren ingedeeld op level 1, kinderen die niet kunnen praten of iets, kinderen tussen de 3/8 jaar deze kinderen hebben een trauma opgelopen van de tyfoon afgelopen oktober of hebben autisme of het syndroom van down, level 2 kinderen die het praten aan het ontwikkelen zijn en beginnen letters te herkennen, Kindergarden kinderen die voorbereid worden op de ‘normale’ school, neursery kinderen die voorbereid worden op de kindergarden en dan twee klassen met oudere kinderen die al op high school niveau zouden moeten zitten.

De eerste twee klassen waarmee we kennis maakte waren level een en twee. Dit was meteen best heftig maar al een leuke uitdaging. We starten s’ morgens om half 9 met het biddenliedje en het volkslied vervolgens gaan de ‘normale’ kinderen richting de klas en worden de ‘speciale’ kinderen richting trappenhuis gebracht om vervolgens een uur lang met balletjes de trappen op te lopen. Dit wordt gedaan omdat ze dan hun energie goed kwijt kunnen en moe worden waardoor ze zich erna goed kunnen concentreren op hun werk in de klas. Na een uur trappenlopen gaan ze de klas in en krijgen ze een uur lang ‘les’ level 1 gaat kleuren en spelende wijs een beetje letters ontdekken . Level twee is al veel meer bezig met letters maken en proberen het praten daar te stimuleren.
Er werd natuurlijk in de middag ook nog aandacht besteed aan de jarige jet Sanne, zo moest ze midden in de kring staan en gingen alle kids voor haar zingen.

Na onze eerste dag waren we uitgeput en wisten we beide al niet wat we echt zouden willen kiezen we vonden tot nu alles nog super leuk.

Dinsdag kregen we de oudere kinderen. Dat was al meteen een stuk zwaarder in de ene klas zitten kinderen die echt met grammatica en rekenen bezig zijn en in de andere klas zijn ze meer met huishoudelijke dingen bezig zodat ze zelfstandiger worden.
Woensdag kregen we de laatste twee klassen dat waren wat kleinere kinderen tussen de 3/8 jaar dit waren voornamelijk kinderen die voorbereid worden op de basisschool zodat ze daar na het afronden van deze school door kunnen stromen zonder enige achterstand.

Na drie dagen op 6 verschillende klassen te hebben gestaan hebben we beide voor twee klassen gekozen.
Tessa; level 1 klas en de klas met de wat oudere kinderen die vooral aan het leren zijn
Sanne; level 2 klas en de klas met de oudere kinderen die vooral met huishoudelijke dingen bezig zijn.

Beide zijn we heel blij met de keuze en vinden we de klassen ook echt heel leuk.

Vrijdagmiddag hadden we vrij genomen en zijn we richting Bohol gegaan, een eiland 2 uur varen van Cebu. Hier sliepen we de eerste nacht bij Panglao. In een super relaxt resort vlakbij het strand. Vrijdagavond hadden we ook meteen een trip voor zaterdag geboekt zodat we het grootste deel van het eiland zouden zien in 1 dag, We zijn langs de Chocolate hills gegaan, Tazier monkeys, Vlindertuin , een houten brug en nog wat kerken bezocht. Erna zijn we midden in de jungle afgezet om een nacht in een boomhut te slapen. Zondag gingen we vroeg op om samen met een nederlands stel wat we ontmoet hadden daar terug te gaan richting Pangloa Alona Beach om heerlijk een dagje niks te doen en aan het strand te liggen.

So far our first week in the Philipphines.

Ajuu en tot snel,

Veel liefs,

Wist je dat:

Ze heerlijke verjaardagstaarten hier kunnen maken met puur chocolade;
Er heel veel blinde hier masseurs zijn en die massages je helemaal beurs maken;
We hier probeerde om de dag een massage te nemen zonder gelukkig einde;
Groente eindelijk ons bord weet te vinden in een restaurant;
We wel nog steeds geen vlees durven te eten;
We gek zijn op de kinderen in het Prime Center;
En tot nu nog lang niet naar huis willen.

• 18 Augustus 2014 - 18:37

Jos En Anita:

Zo ver weg, maar door dit verslag toch erg dichtbij. Met dit verslag en het bekijken van de foto's op de facebook pagina's van Tessa en Sanne krijgen wij een leuke indruk van alles waar jullie mee bezig zijn. Geweldig! Dit moet wel een onuitwisbare ervaring voor jullie worden. Zijn die foto's in de jungle door dat aapje gemaakt die jouw gopro tepakken had?

Doe de komende tijd jullie best voor deze kinderen. Ik weet zeker dat ze dit erg waarderen.

Groetjes nan Anita en Jos

• 21 Augustus 2014 - 11:40

Karin:

Leuk verslag en wat een ervaringen in korte tijd.! Geniet er maar van!!!!
    Groetjes Karin

26 Augustus 2014

Week twee

18 Augustus 2014

Sanne&Tessa

Hi, Wij zijn Sanne en Tessa. Vanaf 6 augustus starten we met een droomreis; WE GAAN NAAR DE FILIPIJNEN. Voordat het zover is maken we eerst nog even een stop in Hong Kong van twee dagen. 9 Augustus reizen we dan echt door. We verblijven de eerste drie weken in Cebu city. Daar zullen we in het Prime Center aan de slag gaan. Alle andere 'vervelende' dingen die we daar gaan doen besparen we jullie voor nu nog even. Er zullen vast veel jaloers makende foto's gepost worden! De vierde week gaan we de rest van de Filipijnen ontdekken.. No worries we zullen niet met vreemde mee gaan mam;) Palawan zal een van onze bestemmingen worden. En verder, uhhhh we zien het allemaal wel! 2 september vliegen we weer terug naar Hong Kong om vanaf daar meteen door te vliegen naar Fiji. 10 september zetten we weer voet op eigen bodem Nederland. Ajuu!! Liefs, Sanne & Tessa

Actief sinds 28 Juli 2014